GRIEKSE EN ROMEINSE KUNST
De Zittende Bokser

Een zittende bokser. Dat is wat het werk 'De Zittende Bokser' voorstelt. Verrassend, niet? Dit werk hoort binnen de Hellenistische periode, de laatste periode binnen de Griekse kunst. Het opvallendste kenmerk van deze periode is de 'aandacht voor het lelijke' omdat in de voorgaande periodes binnen de Griekse kunst alles aan een ideaalbeeld moest voldoen (Van Reeth, 2021). En het is die aandacht voor de lelijkheid dat je zeker bij dit werk kan plaatsen. Als je naar het lichaam van deze man kijkt, valt er niet direct iets op. Je ziet een gespierde man die duidelijk uitgeput is na een gevecht. Het is pas als je naar het gezicht kijkt, dat er vanalles begint op te vallen:
- De gebroken neus
- De wonden
- De kapotte lip
- De gezwollen oren
- ...
(Apollonius (vermoedelijk); De Zittende Bokser; Museo Nazionale Romano, Palazzo Massimo alle Terme; circa 300 - 50 v.C.; Brons en koper) Foto van HellenicaWorld.com
Wat maakt dit werk zo speciaal?
Materiaal
Het werk is grotendeels gemaakt uit brons. Brons is herbruikbaar en duur materiaal en dus werden de meeste bronzen werken uit die periode gesmolten. Het materiaal werd dan herbruikt of verkocht (Zucker, z.d., 0:15).
Houding
De zittende bokser is geen beeld in de typische 'contrapost' houding zoals de meeste Griekse beeldhouwwerken, maar een onderuitgezakte, uitgeputte man.
Waarom is dit werk bewaard gebleven?
De rechterhand en -voet van het beeld zijn versleten omdat het zo vaak aangeraakt werd. Mensen geloofden namelijk dat het beeld 'genezende krachten' had, wat wel vaker gedacht werd over beelden van bekende atleten uit die periode. Deze overtuiging kan de reden geweest zijn waarom het beeld zo goed bewaard is gebleven (The Met, 2013, al. 6).

(Foto van Steven Zucker)
BEMIDDELINGSINSTRUMENTEN
Video
In deze korte video van Eni Video Channel (2013) geeft de verteller vooral zijn eigen indrukken van het beeld. Hij vertelt hoe hij aan de hand van zijn verleden betekenis geeft aan de zittende bokser. Van deze video leer je niet veel bij, maar het kan een hulpmiddel zijn voor je eigen betekenisgeving aan het werk.
Pluspunten
Ondanks dat de man moeilijkere woorden gebruikt, spreekt hij wel heel duidelijk. De video duurt ook niet te lang. Hij koppelt op het einde ook even terug aan de kijkers door te zeggen dat we ons allemaal zouden kunnen herkennen in het beeld.
Minpunten
Er wordt geen uitleg gegeven bij het werk. Ook is er geen ondertiteling voorzien.
Leerstijlen volgens Kolb: dromer
Deze video valt moeilijk te plaatsen binnen één bepaalde leerstijl. De meeste kenmerken vind je terug bij de dromer. De verteller praat vooral over eigen indrukken en geeft geen feiten over het werk. Hij probeert op het einde van de video de kijker te betrekken door te zeggen dat we ons allemaal in het beeld kunnen herkennen. Dit kan aanzet geven om zelf betekenis te geven aan het werk.
Leuk zou zijn als de man expliciet zou vragen aan de kijker om de eigen interpretaties in de comments te zetten. Dan kunnen mensen zelf kiezen of ze al dan niet iets plaatsen en kunnen ze eventueel ook gaan kijken naar de reacties van anderen.
Educatietheorie
Deze video leert je maar weinig bij over de Zittende Bokser en is daarom moeilijk te plaatsen binnen één van de verschillende educatietheorieën. Bij het lezen van de uitleg over de theorieën zag ik de video niet als een alleenstaand middel om informatie bij te brengen, maar als hulpmiddel van verschillende manieren om mensen iets bij te brengen over het beeld. Op deze manier kan je de video wel zien als bouwsteen van een constructivistische leerstijl.
In dit artikel van Josh Rosenblatt (2015) voor Vice staat heel duidelijk beschreven wat er je te wachten staat als je naar 'Boxer at Rest' zou gaan kijken. Er wordt vol enthousiasme over het beeld geschreven en dat enthousiasme zet zich over op de lezer (in mijn geval dan toch). Ondertussen staat het werk wel terug in het Museo Nazionale in Rome.
Pluspunten
Dit artikel legt op een duidelijke manier elk detail van het beeld bloot. Rosenblatt heeft een vlotte en toegankelijke schrijfstijl en vermijdt te moeilijke, technische termen. De tekst heeft ook ondersteunend beeldmateriaal.
Minpunten
Het artikel leest vlot, maar het is enkel beschikbaar in het Engels (er staan ook kleine schrijffouten in).
Leerstijlen volgens Kolb: denker
Mensen die dit artikel lezen, verwerven vooral veel inzicht en leren dingen bij over het werk. Er wordt in dit artikel geen ruimte gelaten om zelf na te denken. Het gaat vooral over kennis vergaren.
Educatietheorie
In het artikel wordt er vooral uitleg gegeven over de Zittende Bokser en valt daarom binnen de didactisch verklarende educatietheorie. Er worden enkel feiten gegeven.
Deze tekst is het volledig tegenovergestelde van een constructivistische leerstijl. De lezer haalt veel informatie uit de tekst, maar er is weinig tot geen ruimte gelaten voor eigen indrukken te maken.