NEGENTIENDE EEUW
Portret van Joseph Roulin

(Vincent van Gogh. Portret van Joseph Roulin. 1889. Kröller Müller Museum. Olieverf op doek)
In april 1889 schilderde Vincent van Gogh Joseph Roulin, een goede vriend van hem. Joseph werkte als postbeambte in het station van Arles. Vincent ging daar vaak naartoe om portretten en brieven op te sturen naar zijn broer Theo. Zo leerden de twee elkaar kennen en werden ze uiteindelijk ook goed bevriend, zo blijkt uit de brieven die van Gogh schreef aan zijn broer. Niet enkel Joseph stond vaak model voor van Gogh, maar ook zijn vrouw en drie kinderen werden vaak als model gebruikt (Kröller Müller Museum, z.d.)
Dit werk is één van de latere werken van Vincent en werd geschilderd in het jaar voor hij stierf. Het is kleurrijker dan de werken die hij maakte aan het begin van zijn carrière. Dit komt omdat hij door zijn verhuis naar Parijs beïnvloed werd door de impressionisten en geïnspireerd was door de Japanse prenten (Van Reeth, 2021).
Van Gogh was één van de vele artiesten die de negentiende eeuw rijk was. Hij was een post-impressionist net als o.a. Cézanne en Gauguin. Post-impressionisme is, net als alle verschillende stijlen in de negentiende eeuw, heel uiteenlopend. Kenmerken plakken op deze stijl is dus ook bijzonder moeilijk.
BEMIDDELINGSINSTRUMENTEN
Kunst bij de koffie
Leerstijlen volgens Kolb: doener, dromer en denker
Deze manier van leren kan je het beste plaatsen bij de denker, de dromer en de doener. Het denken past vooral bij de teksten en de filmpjes die je kan lezen/te zien krijgt over de werken. Dit omdat deze meer uitleg geven bij het schilderij. Het doen is dan van toepassing bij de opdrachten die je krijgt. Verder kan je ook elementen terugvinden van de dromer. De verschillende vragen die gesteld worden bij de kunstwerken zouden conversaties op gang moeten brengen over verschillende thema's.
Educatietheorie
Deze vorm van bemiddeling plaats ik bij het constructivisme. Buiten de uitleg die je krijgt bij het schilderij, geef je er ook zelf betekenis aan door de vragen die er gesteld worden en de opdrachten die je krijgt. Deze gesprekken zijn persoonlijk en qua betekenisgeving dus voor iedereen anders.
#WeetIkVeel: Van Gogh - Radio1
In deze podcast wordt door een kenner het levensverhaal van van Gogh vertelt. Over het werk zelf kom je niets te weten, maar de podcast kan je wel helpen om van Goghs manier van denken en van werken te begrijpen. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgebreid verteld over zijn mentale problemen en de relatie die hij had met zijn broer, Theo.
Leerstijlen volgens Kolb: denker
De man die de uitleg geeft baseert zich vooral op feiten, dingen die echt gebeurd zijn in van Goghs leven en linkt deze met de manier waarop hij schilderde. Hij gaat wel in gesprek met de host waardoor het geheel wel aangenamer wordt om naar te luisteren. Op het einde van de podcast is er nog een kleine quiz over Vincent van Gogh.
Educatietheorie
In de podcast wordt er enkel gesproken over dingen die we zeker weten over Vincent van Gogh zijn leven. Aan de hand van de brieven die hij schreef aan zijn broer, wordt zijn levensverhaal vertelt. Het is een didactisch verklarende podcast waarin geen ruimte zit om zelf zaken bij te fantaseren.