RENAISSANCE
Niccolò Mauruzi da Tolentino bij de slag om San Romano

(Paolo Uccello. Niccolò Mauruzi da Tolentino bij de slag om San Romano. 1438. Olieverf op doek. The National Gallery London)
Circa 1438 schilderde Paolo Uccello de slag om San Romano voor het paleis van de Medici. Een reeks van drie schilderijen waarvan dit paneel deel uitmaakt. Je ziet dat Uccello duidelijk gebruikt maakt van perspectief in dit werk (Campbell, 5:34). Dit zie je ook aan het gebruik van kleur op de voorgrond en de mindere intensiteit van kleur op de achtergrond. Tijdens de (vroege) Renaissance werd perspectief veel meer onderzocht dan in voorgaande stromingen omdat de kunstenaars nu vooral aan het hof werkten. Daar woonden ook de wiskundigen die hen meer inzicht gaven in het perspectief.
fun fact: om tot dit perspectief te komen gebruikte Uccello miniatuurpaardjes als hulpmiddel.
Hoewel het perspectief wel aanwezig is valt het ook op dat het nog niet volledig op punt staat. Uccello zou één van de grondleggers zijn van het gebruik van perspectief aan schilderijen (Toussaint, p. 37).
Iets anders merkwaardig aan dit schilderij is hoe 'proper' deze veldslag is. Misschien een teruggooi naar de Griekse en Romeinse kunst waar alles mooier gemaakt werd dan het was?
Slag bij San Romano
Dit gevecht ontstond tussen de Florentijnen en hun vijanden in een strijd om Pisa te veroveren. Pisa was de belangrijkste haven in Toscane en het volk dat Pisa zou bemachtigen, zou op die manier ook toegang krijgen tot andere grote markten (Campbell, 8:45). Spoiler alert: de Florentijnen hebben de slag bij San Romano gewonnen.
Rare hoed
Wat meteen in het oog springt is de gigantische hoed van de man op het witte paard. De man is de militaire leider van de Florentijnen en de hoed zou volgens dr. Campbell symbool staan voor autoriteit.
BEMIDDELINGSINSTRUMENTEN
National Gallery UK
'Take One Picture' is een project dat georganiseerd wordt door The National Gallery in Londen. Binnen dit project leren kinderen op de lagere school over één kunstwerk uit de collectie van de galerij. Vervolgens maken ze zelf werkjes die geïnspireerd zijn op het uitgelichte werk. Alle werken worden nadien tentoongesteld in de Sunley Room in The National Gallery.

(The National Gallery via Facebook)
Leerstijlen volgens Kolb: dromer, doener
De kinderen op basisschool Kingswood Primary School in Gloucestershire waren gefascineerd door de hoed op de slag om San Romano en besloten om zelf zulke hoeden te maken. Ze leerden tijdens de lessen ook over welke soorten hoeden er gedragen werden doorheen de geschiedenis. Deze opdracht kan je plaatsen bij de doener en de dromer. De kinderen kregen eerst les over hoeden en het werk tout court en kregen nadien de opdracht om zelf een hoed te maken. Binnen de opdracht was er dus wel veel vrijheid, maar het eindresultaat moest sowieso een hoed zijn.
Educatietheorie
De kinderen die deelnemen aan dit project leren eerst over het gekozen werk. Afhankelijk van de manier van onderwijzen kan de educatietheorie verschillen.
Of het knutselen qua leren iets betekenisvol is geweest kan ik moeilijk zeggen. Ik denk wel dat de tentoonstelling van de werkjes tot een bezoek van de kinderen (en misschien ook hun ouders/grootouders) aan The National Gallery heeft geleid.
The National Gallery - Talks for all
In deze video van The National Gallery geeft dr. Caroline Campbell uitleg over de slag bij San Romano van Uccello. Tijdens deze uitleg vertelt ze over de details in dit werk die maken dat dit geen typisch schilderij is van een gevecht: de fruitplanten op de achtergrond, de kleding, het feit dat er nergens bloed te bespeuren is. Het zorgt er voor dat je het werk grondiger gaat bekijken. Ook de manier waarop de gouden details werden geschilderd wordt uitgelegd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het kijken van deze video ook nog op veel details stootte die me niet eerder waren opgevallen.
Leerstijlen volgens Kolb: denker
De uitleg gegeven door dr. Campbell is vooral didactisch verklarend. Tijdens de uitleg worden er geen vragen gesteld of wordt de fantasie van het publiek niet aangesproken. Hierdoor kan je de video het best plaatsen bij de denker.